Vi bad Sveriges lärare berätta varför det är viktigt att utbilda våra unga elever i lärande för hållbar utveckling!
3400 lärare fick uppdraget att svara och 10 vinnare vann en klimatfika till sin klass! Se deras vinnande svar här.
Jag inkluderar lärande om hållbar utveckling så ofta jag kan eftersom många elever i min skolan inte får med si det hemifrån. Det måste bli en självklarhet att tänka hållbart både med sortering av sopor men hållbar utveckling för oss människor beträffande arbetsmiljö, ljud- och ljusföroreningar.
Det är viktigt att ta upp bra ämnen som visar hur det ser ut i hela världen i kombination med bra uppgifter som eleverna kan få arbeta med. På så sätt kan eleverna bearbeta sina nya insikter och kunskapen. Dessutom finns miljöaspekten med på flera olika ställen i grundskolans läroplan.
Våra elever kommer att leva i en värld som präglas av klimatförändringar, resursbrist och sociala utmaningar. Genom att inkludera lärande om hållbar utveckling förbereder vi eleverna på att kunna hantera dessa utmaningar och bidra till en bättre framtid. Hållbar utveckling handlar om att väga olika perspektiv mot varandra och att kunna fatta välgrundade beslut. Genom att diskutera dessa frågor utvecklar eleverna sina förmågor att tänka kritiskt. När elever får möjlighet att lära sig om hållbar utveckling och delta i praktiska projekt ökar deras engagemang för miljön och samhället. De blir mer medvetna om sina egna val och förstår hur de kan bidra till en positiv förändring.
Dagens elever är framtidens samhällsplanerare, chefer på återvinningscentraler, utvecklare av ny teknik som minskar utsläpp, förespråkare av kompostering och ekologisk mat, inspiratörer för närodlat mat och minskat matsvinn, kämpar på återvinning, motståndare till affärsidén om att sälja sopor till fattiga länder, förebilder som förklarar varför ska man aldrig slänga plast i havet, glas i naturen, metallskrot i sjöar och batterier i närmaste buske. Därför är läran om hållbar utveckling invävd i varje skoldag i mitt klassrum.
Vikten av förståelse för hur var och en av oss påverkar miljön här och nu är viktigt för våra barn att förstå. Det är den framtid de skall ta hand om och leva i som blir påverkad om man inte förstår vad som händer om vi inte tänker till innan vi bestämmer oss för olika saker. Det kan vara allt från det lilla att du slänger sopor rätt till att ska jag verkligen flyga istället för att ta tåget eller bussen. Jag påtalar ofta för mina elever att det är deras framtid vi pratar om, deras barn och barnbarns framtid på vår fantastiska planet! Jag tror på de vardagliga samtalen att gripa tillfällen när de dyker upp oavsett ämne/situation.
Som lärare ser jag utbildning för hållbar utveckling som en viktig del av att förbereda våra elever för framtiden. Genom att ge dem kunskap om globala utmaningar och hur deras handlingar påverkar världen, hjälper vi dem att bli ansvarsfulla medborgare. Det handlar inte bara om miljöfrågor utan också om social rättvisa och ekonomisk hållbarhet. När elever lär sig om dessa samband utvecklar de kritiskt tänkande och ansvarstagande. Genom praktiska projekt och diskussioner får de möjlighet att hitta lösningar på verkliga problem och agera för en hållbar framtid. Som lärare är jag övertygad om att genom att integrera lärande för hållbar utveckling i vår undervisning ger vi eleverna de färdigheter och kunskaper de behöver för att forma en bättre framtid. Det är en investering i deras framtid och i vår planets välbefinnande.
Just nu är jorden klimat en enda röra, men vad kan vi göra? Läsa och lära hur mycket avfall jorden kan klara, då kan vi även i framtiden på jorden få vara.
För mig är det en självklarhet att öka kunskapen kring hur vi som individer och samhälle påverkar klimatet genom vårt sätt att konsumera och de val vi gör kring både livsstil och teknik. Att genom kunskap kan man förändra och bevara. Det är dessutom ett lärande som är helt ämnesövergripande där vi skapar de kommande världsmedborgarna och det ingår i vår läroplan och i kunskapskriterierna att skapa kritiskt tänkande och medvetna individer och då blir det för mig en självklarhet att mitt uppdrag innefattar arbetet med hållbar utveckling.
För att ge eleverna en agens. En sorts självständig handlingskraft. Att ge dem ögonen att se att vi klarar inte av lösa de komplexa hållbarhetsfrågorna som enskilda aktörer. Vi behöver samarbeta, näringsliv, politik, konsumenter, som människor. Vi sitter alla i samma båt. De måste få hopp och lust att agera. Vi lärare visar vägen!
Det är viktigt för att våra barn står inför en ordentlig prövning. Hållbarhet och klimatfrågan kommer att bli deras största problem i livet.