Haninge centrums miljöarbete – intervju med marknadsansvariga Josefin Eliasson

Haninge centrum invigdes 1964, och byggdes 1987 om till sin nuvarande form. Den 27 000 m² stora handelsplatsen får 5.8 miljoner besök per år, vilket kräver en genomgripande logistik avseende miljöhantering. Vi passade på att ställa några frågor till marknadsansvariga Josefin Eliasson kring Haninge centrums miljöarbete.

Haninge Centrum

Ur miljösynpunkt finns många fördelar med att samla butiker, restauranger och nöjesinrättningar på en och samma plats. Men vilka utmaningar står man inför som köp- och butikscentrum när det gäller att minska det ekologiska fotavtrycket som en kommersiell samfällighet genererar?

För oss handlar det mycket om att kunna ge våra kunder möjlighet att välja bättre alternativ så att vi tillsammans med dem bidrar till en bättre miljö. Vi har till exempel parkeringsplatser med laddningsstationer för el/hybrid-bilar och har ett projekt som vi kallar Världsbra, läs mer under frågan om projektet. Dessutom väljer vi till exempel att minska vår marknadsföring i tryck och se över fler digitala lösningar m.m.

Brukar era hyresgäster efterfråga återvinningstjänster och annan hållbarhetsrelaterad service när de hyr lokaler hos er?

Vi har en miljöcirkel som ansvarar för vår miljöhantering. De i sin tur har avtal med respektive butik.

Har ni några kommande framtidsmål avseende långsiktig hållbar utveckling för Haninge centrum?

Givetvis har vi det. Vi jobbar med både långsiktiga och kortsiktiga mål. Inom mitt område, marknadsföring, är det framförallt att se över alternativ som är miljösmartare. Digitala alternativ, se över material o.s.v.

Kan du berätta lite om ert projekt Världsbra?

Under 2017 beslutade EU att man skulle skära ned på användandet av plastpåsar. Vi i Haninge C jobbar mycket med miljöfrågor och började fundera på om och hur vi kan hjälpa våra kunder att minska sitt användande av plastpåsar när de handlar i våra butiker. Då föddes idéen om att ta fram en påse som vi kunde dela ut gratis till våra besökare och som de kunde använda inte bara vid ett köp, utan gången efter det, gången efter det och gången efter det, ja, ni förstår. Vi ville då passa på att ta det ett steg längre och ta fram en miljövänlig påse. Vi hade dessutom krav på att den skulle vara tålig, lätt att ha med sig, stilren och transporteras från fabrik så miljövänligt som möjligt. Efter mycket sökande hittade vi en leverantör som gjorde tygkassar utav återvunna PET-flaskor och som dessutom kunde frakta påsarna med båt istället för flyg o.s.v. Transporten tog över 3 månader för att man skulle få till alla steg och verkligen säkerställa att vi gjorde en sådan liten påverkan som möjligt.

Påsens design blev svart med trycket ”Världsbra” på ena sidan och med en liten lapp på som berättar om påsens historia. Påsen kommer förpackad i en liten påse som sedan förvandlas till en innerficka, är liten och smidig och får utan problem plats i jackfickan. Under 2018 kommer vi vid flera tillfällen att dela ut påsen i centrum, och då och då hjälper även våra butiker till och packar kundernas varor i en Världsbra-påse istället för en plastpåse.

Stödjer ni andra samhällsfrämjande och lokala initiativ i Haninge?

Ja, vi stöttar flera andra samhällsfrämjande och lokala initiativ i Haninge bland annat Vägen Ut, Lions Österhaninge och Haninge Kvinnojour.

Varför har ni valt att delta i Natur och Miljöboken?

För oss är det självklart att delta i Natur och Miljöboken. Att kunna bidra till att barn och unga får lära sig mer om natur och miljö är ett privilegium för oss.

Besök Haninge centrums hemsida

Undersökningsenkät

Du kan nu använda Miljöböckerna via Skolon!

Skolon logga 256x256 pixlar
Länken öppnas i en ny flik
och tar dig till Miljöböckerna.se