Alla pantvägar går till Norrköping

Intervju med Rickard Andersson från Returpack

”Det bästa sättet att skapa engagemang kring våra frågor är genom glädje, lättsamhet och humor.”

Få företag har haft lika stor genomslagskraft i Sverige som Returpack. Även om du inte känner till namnet vet du vilka de är och kan säkert nynna någon jingel. Rickard Andersson, strategisk marknadsförare på företaget bakom Pantamera, berättar hur man räddar miljön med ungas insatser och en aldrig sinande kreativitet.

Det svenska pantsystemet är unikt och gör stor skillnad. Under 2019 pantades över 2,15 miljarder burkar och PET-flaskor i Sverige, vilket motsvarar en besparing på cirka 180 000 ton koldioxid.

Bakom allt ligger Returpack, ett återvinnings-företag med 70 anställda i en mellanstor tätort, som är lite av en mäktig doldis. De ligger nämligen bakom Pantamera, är medgrundare till stiftelsen Håll Sverige Rent, och har tack vare 35 års informationsarbete och kampanjer gjort oss svenskar till föredömliga återvinnare.

Läs hela intervjun med Rickard från Returpack